Berättelsens tre dimensioner

 • Tre personer är i ett rum. Två av dem har en tidigare relation. De samtalar, minns, diskuterar, blir ovänner, har det fint och allt som hör vardagen till. Denna dimension präglas av vardagsrealism med igenkänningsfaktor.

• Utanför, i staden och landet, pågår ett drama, en händelse på samhällsnivå som hotar kasta omkull den invanda trygga tillvaron. Ett terrorbrott, en brand, en pandemi eller ett allmänt sönderfall med milisgrupper och gäng som tagit över gatan. Detta förlopp gör sig hela tiden påmint och bryter av samtalet mellan personerna. Denna dimension ger stora utrymmen för samtidsskildring och samtidskritik.

• De två sista rollfigurerna ska vara förhöjda karaktärer. De kan flyga, trolla, kommentera, fungera som kör. En är kanske Häxängeln som säger elaka sanningar till människorna om hur de missköter och missbrukar både jorden och varandra. Denna dimension lägger till ett surrealistiskt övernaturligt och sagoaktigt tonfall och tillåter oss att leka med språket, men också att uttrycka besvärande sanningar om vår samtid.

Häxängeln och Brandfara är två förslag till arbetsnamn på New Opera CO:s kommande projekt, en nyopera om människor i en orolig samtid. Som i...